3 tips på hur du lyckas i mediebranschen

Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022-1 ‹ Tillbaka till artiklarna

Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022-1Driver du företag inom underhållning och media? Då är anpassning av din affär till det nya medielandskapet förmodligen en del av din vardag. Här får du 3 tips på hur du lyckas i en bransch där utvecklingen går snabbare än någonsin!

Enligt Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022 förväntas intäkterna i mediabranschen globalt stiga från 1,9 biljoner USD till 2,4 biljoner USD år 2022. Detta motsvarar en årlig tillväxttakt på 4,4 procent.

Den snabbaste tillväxten ser vi i de digitala segmenten som virtual reality, e-sports och OTT-video (tjänster som Netflix och HBO Nordic). Samtidigt kommer böcker, radio, traditionell tv och video att visa en svagare tillväxt.

Så hur gör man då för att skapa tillväxt i en bransch där utvecklingen går snabbare än någonsin och konkurrensen hårdnar? Här delar vi med oss av tre tips från rapporten.

3 tips på hur du lyckas i mediebranschen:

  1. Hitta partners som kan erbjuda det du inte kan
    Det blir mer och mer vanligt att företag försöker hitta nya intäktskällor genom att köpa upp, eller samarbeta med, aktörer som erbjuder det man inte själv kan tillhandahålla. Syftet är att behålla och öka kundernas engagemang och därmed deras vilja att betala för många olika produkter och tjänster på samma faktura.
  2. Bli riktigt relevant för dina kunder och bygg en stabil krets av fans eller följare
    Användare vill inte ha "one-fits-all"-innehåll utan förväntar sig personligt anpassade budskap. Försöka hitta en publik som du kan bli väldigt relevant för och på så sätt utveckla en stark relation med. Att använda dataanalys och AI för att personalisera erbjudanden blir därför en viktig framgångsfaktor. På så sätt kan du skapa en känsla av exklusivitet och medlemskap, vilket i sin tur leder till en större betalningsvilja hos kunden.
  3. Var tydlig och transparent med hur din affärsmodell fungerar och hur du behandlar dina kunders data
    Förtroendet för mediebranschen är på en historiskt låg nivå. Både kunder och tillsynsmyndigheter kräver att ni är öppna med hur ni använder er kunddata. Att vara trovärdig är därför en viktig framgångsfaktor, men kan samtidigt vara en stor utmaning eftersom både innehåll, kunddata, hur man tjänar pengar, social påverkan och lämpligheten i annonsmaterial är sådant som ständigt bedöms av både kunder och allmänhet.

PwC:s Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022 är en omfattande rapport med globala analyser av konsument- och reklamutgifter. Rapporten innehåller information om 15 marknadssegment i 53 länder och kan ge värdefulla insikter för dig som verkar inom mediebranschen oavsett om du är företagare eller investerare.Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022 Ladda ner rapporten här!

Nicklas Kullberg

Nicklas Kullberg

Nicklas Kullberg är auktoriserad revisor på PwC:s kontor i Stockholm. Han är branschansvarig för Entertainment & Media på PwC.

Lämna en kommentar