Sök på Företagarbloggen
Företagarbloggen

Företagarbloggen – för dig som driver eget

Företagarbloggen – för dig som driver eget

Så lyckas du som har företag i mediebranschen

Av Nicklas Kullberg, 29 juni 2017

Global Entertainment and Media Outlook.jpgDriver du företag inom underhållning och media? Då ska du fokusera på användarupplevelsen! Med hjälp av vår rapport, Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021, kan du få tips på hur du ska tänka för att nå tillväxt och göra smarta investeringar i en bransch som drivs av engagerade fans.

Enligt Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021 förväntas intäkterna i mediabranschen globalt stiga från 1,8 biljoner dollar till 2,2 biljoner dollar år 2021. Detta motsvarar en årlig tillväxttakt på 4,2 procent, jämfört med den prognos på 4,3 procent som gjordes i förra årets rapport. I USA beräknas intäkterna växa långsammare.

Innehåll och distribution har historiskt varit de viktigaste konkurrensfördelarna inom underhållning och media. Men när tillväxten i mediebranschen nu börjar plana ut måste företagen satsa på användarupplevelsen för att sticka ut på marknaden.

Så skapar du en attraktiv användarupplevelse:

  1. Bygga upp företaget och dess varumärke(n) med hjälp av hängivna och engagerade användare som delar en gemensam passion för din produkt eller tjänst. Lite som en ”fan club” skulle man kunna säga.
  2. Ligg i framkant när det gäller att utnyttja ny teknik och data för att skapa en överlägsen användarupplevelse.

Vilka tekniktrender påverkar mediebranschen?

  • Big data och artificiell intelligens (AI) förväntas bidra till den största förändringen. Det finns redan nu flera exempel där AI används för att personifiera, anpassa, samt kontrollera innehåll och upplevelser.
  • Virtual Reality (VR) förväntas växa, till exempel uppskattar man att 68 miljoner VR-glasögon kommer vara i användning i USA år 2021.
  • Intäkter från E-Sports (elektronisk sport), tävlingar som utförs med hjälp av dator eller spelkonsol, förväntas tredubblas under de kommande fem åren.
  • Teknik som möjliggörare för att skapa nya affärsmodeller, till exempel inom delningsekonomin.

PwC:s Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021 är en omfattande rapport med globala analyser av konsument- och reklamutgifter. Rapporten innehåller information om 17 marknadssegment i 54 länder och kan ge värdefulla insikter för dig som verkar inom mediebranschen oavsett om du är företagare eller investerare.

link

Intresseområde: Driva, Äga, Affärsutveckling, Trender

Dela artikeln:

Nicklas Kullberg

Nicklas Kullberg
Nicklas Kullberg är auktoriserad revisor på PwC:s kontor i Stockholm. Han är branschansvarig för Entertainment & Media på PwC.
nicklas.kullberg@pwc.com
Hitta mig på:
 

Missa inga blogginlägg!

Kommentarer

Få det senaste direkt i inboxen