Vinnare och förlorare i mediebranschen 2020

Grafisk illustration media ‹ Tillbaka till artiklarna

Fortsatt mörka år väntar eventbranschen medan VR och podcasts flyttar fram positionerna. En ny rapport från PwC visar att livearrangemangens framtid är osäker flera år framåt. Det är med andra ord hög tid att se över och revidera affärsmodellen. Vi sammanfattar insikterna från PwC Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024.

Nedstängningar av biografer, arenor och andra upplevelsebaserade verksamheter har slagit hårt mot många företag under 2020. Även om företag har varit innovativa och hittat nya digitala former på sina event, som exempelvis via populära dataspel, så är intäktsbortfallen omfattande.

Vi ser att intäkterna väntas vara tillbaka på samma nivåer först 2024. Med den här utvecklingen behöver många aktörer analysera hur de ska agera för att få fart på verksamheten efter pandemin och hur de förhåller sig till en framtid där event online kanske blir allt mer permanenta alternativ.

Läs hela rapporten Global entertainment & media outlook 2020-2024

Läs även: Hur gör man en riskanalys?
Läs även: Påbörja företagets strategi? Följ dessa 4 viktiga steg

Uppåtgående trend för virtual reality och podcasts

Samtidigt så finns det tydliga vinnarområden detta krisens år 2020. Intäkterna för de digitala aktörerna ökar föga förvånande och allra bäst är utsikterna för tillväxt inom VR. Enligt rapporten väntas här en genomsnittlig årlig tillväxt på över 25 procent fram till och med 2024. 

Läs även: De här 8 teknikerna kommer transformera er organisation

Även annonsintäkterna från podcasts skjuter i höjden. Det här området var redan under stark utveckling innan pandemin slog till och nu väntas värdena explodera, med mer än en fördubblad intäktsökning under de närmaste tre åren.

Det finns många frågor för aktörer inom mediebranschen att ta ställning till. Hur byggs podcasts in i en effektiv sälj- och marknadsföringsstrategi? Hur går det att dra nytta av den snabba utvecklingen inom VR? Och framförallt: Hur förhåller sig branschen till den nya verkligheten efter krisen?

Läs hela rapporten Global entertainment & media outlook 2020-2024

Erik Wall

Erik Wall

Erik Wall är strategisk rådgivare på PwC där han bland annat är branschansvarig för underhållning och media. Kontakt: +46 (0)10 213 31 25, erik.wall@pwc.com

Lämna en kommentar