Sök på Företagarbloggen
Företagarbloggen

Företagarbloggen – för dig som driver eget

Företagarbloggen – för dig som driver eget

Vanliga utmaningar som bromsar upp tillväxtföretag

Av Pontus Tonning, 20 november 2018

utmaningar som bromsar tillväxtföretagFör att lyckas som tillväxtföretag idag krävs att man hela tiden är på tå, redo att ta nästa steg. Utmaningarna är många och kan i värsta fall bromsa utvecklingen. Här är några av de vanligaste utmaningarna som kan vara bra att ha koll på om du vill att ditt företag ska växa.

Det kan vara bra att ibland stanna upp och se över vad det är som gör att man inte växer i den takt eller omfattning man önskar. Kanske är det lätt fixat, kanske kräver det en större insats. Externa perspektiv från rätt personer hjälper mycket för att lyfta blicken och förstå sin situation och behov bättre.

Här delar Magnus Ingevall, vd för Connect Sverige Region Öst, med sig av sina insikter när det kommer till utmaningar bland dagens tillväxtföretag. Connect är en ideell organisation som matchar entreprenörer med kompetens och kapital från näringslivet.connect sverige_MagnusIngevall utmaningar tillväxtföretagMagnus Ingevall, vd Connect Sverige Region Öst.

Vilka är de vanligaste utmaningarna för svenska tillväxtföretag idag?

● Konkurrens om kunder och personal. Man har svårt att vinna affärer mot andra aktörer i branschen. Företaget behöver ofta öka sin attraktionskraft, både som leverantör och arbetsgivare.

● Brist på tid och kortsiktighet: ”Jag måste fakturera den här kunden eller leverera detta projekt” – istället för att lägga tid på var du vill att företaget ska vara om fyra år och hur du tar dig dit. Resursbrist och oförmåga att lyfta blicken och se saker och ting ur ett lite längre perspektiv hämmar ofta företagens utveckling.

● Det är också vanligt att man inte bemannar bolagsorganen på rätt sätt. Ägarforum ska behandla ägarfrågor, styrelserummet strategiska frågor och ledningsgruppen (vd) det praktiska genomförandet. Separerar man forumen och frågorna så skapas större samsyn och en dynamik i verksamheten som gynnar företaget. Styrelsen till exempel, bör bestå av valda externa människor med kunskaper som bolaget behöver och som inte valts in för att man känner varandra. Akta dig för att omge dig med för många ja-sägare. Ledningen och vd ska få tydliga riktlinjer som följs upp.

Dessa olika forum blandas ofta ihop i SME-företag. Samma person har alla tre hattar på sig och man diskuterar strategiska eller visionsartade frågor vid ”köksbordet”. De företag som tänker till runt dessa saker kommer vidare och de som inte gör det fastnar ofta.

Läs också: 4 frågor du bör ställa i ett tillväxtföretag


Magnus 3 tips till företag som vill växa:

1. Rekrytera medarbetare som kompletterar dig. De ska vara expert på något annat än det du kan, men också kunna utmana dina tankar och idéer. Det är när man får en konstruktiv diskussion som saker börjar hända.

2. Ta in extern hjälp som kan stötta er! Många SME-företag är rädda för att köpa hjälp från konsulter. Det vanligaste är att man anlitar redovisningskonsulter eller IT-utvecklare, men annan form av externt stöd är ganska ovanligt. Så ta hjälp med till exempel er säljstrategi, organisationsstruktur eller affärsmodell.

3. Var väldigt tydlig med vart ni är på väg. Vad ska ni uppnå? Vad strävar ni efter? Ta fram en tydlig målbild inom organisationen som återkommer ofta, ofta, ofta.

Läs också: Saeids tips till företag som vill växa


Har du en fråga om affärsutveckling? Ställ den här! 

Intresseområde: Effektivisering / tillväxt, Entreprenör, Affärsutveckling

Dela artikeln:

Pontus Tonning

Pontus Tonning
Pontus Tonning arbetar som auktoriserad revisor och rådgivare på PwC:s kontor i Borås. Tel: 010-212 55 10
pontus.tonning@pwc.com
Hitta mig på:
 

Missa inga blogginlägg!

Kommentarer

Få det senaste direkt i inboxen

Skribenter