Snabb teknikutveckling – så påverkar den dig som driver eget

‹ Tillbaka till artiklarna

PwC_R_Madelein.Henning_SouthAfrica_Jhb_P_CW_0006

Teknikutvecklingen har gått extremt snabbt under det senaste årtiondet – och den kommer inte att stanna av. Hur påverkar den dig som är småföretagare? Här ger jag dig min analys av läget.

Facit och Hasselblads analoga kameror tappade för länge sedan andelar till digitala alternativ. Nu har Spotify, Readly, Netflix och Youtube förändrat vårt sätt att konsumera musik, tidskrifter, film och tv. Med hjälp av ny teknologi ökar både möjligheten till transparens, men också kraven på företagen att bli just mer transparanta. Konsumenten vill att det ska vara enkelt att jämföra och förstå. Alla företag, små som stora, måste vara snabbfotade och öppna för förändringar och samtidigt vara lyhörda för vad kunderna vill ha. När jag för en tid sedan satt med i juryn till Årets Unga Företagare i Göteborg, blev det väldigt tydligt hur snabbt allt går. Smarta skolungdomar googlar in på handelsgiganten Alibaba.com och köper in varor från Kina. De sätter upp en webbshop, förmodligen en gratisvariant, och tar sedan betalt av dig och mig via enkla mobila kortlösningar och redovisar allt via ett billigt affärssystem på nätet. Enkelt!

Mer teknik på arbetsplatserna

Hur långt har förändringarna nått i din bransch? Är den tekniska utvecklingen ett stort hot eller finns också möjligheter? Hur påverkas du som småföretagare av detta? Här kommer några inspel att ta med dig in i din affärsplanering.

Robotar och ökade möjligheter till automatisering skapar nya utmaningar. Jag har en kund som tillverkar finare choklad. För att hänga med i framtiden måste han investera i en ny maskinpark för att kunna automatisera mer, han anser annars att det är omöjligt att rekrytera in ny personal. Vem vill jobba med tunga lyft om man kan slippa? Ungdomar förväntar en högre nivå av teknik på arbetsplatserna. Har du sett över vilka moment i din verksamhet som går att utmana utifrån ny teknik?

Trimma skägget med en robot

Ny teknik utmanar i princip alla branscher och yrkesgrupper. Befinner sig frisörerna och barberarna under hot? Absolut. Vad sägs om att trimma skägget av en robot styrd via nätet. Men man kan ju också vända på resonemanget. Med rätt inställning och teknik kan du som en liten lokal aktör utöka potentialen i din kundkrets från kanske 30 000 i staden där du bor till 3,1 miljarder som just nu är antalet internetanvändare i världen. Eller vad sägs om självkörande bilar? Hur kommer det att påverka taxinäringen och budfirmor i framtiden?

Många hänger inte med

Enligt Matt Brittin på Google kommer all teknikutveckling att sätta sina spår, framförallt på grund av att många har svårt att hänga med i hur det fungerar och kanske också att förstå vad som händer. ”De digitala verktygens förändringspotential begränsas förstås om människor inte förmår att använda dem. I dagsläget förutspår EU att vi kommer att gå miste om 900 000 jobb fram till år 2020 på grund av brist på digitala färdigheter. "Många företag som vill etablera sig online vet inte var de ska börja", skriver han i en gästkrönika hos Veckans Affärer.

Hur ser det ut hos dig?

Så hur ser de digitala strategierna ut hos dig? Vem jobbar med dem? Hur tänker du kring behovet av digital talang nästa gång du ska rekrytera? Här är mina råd till dig:

4 saker att genomföra:

  1. Lyft upp digitalisering och teknikutveckling på ledningsgruppens agenda minst två gånger per år.

  2. Är du enmansföretagare, se till att hålla regelbunden kontakt med din branschorganisation och andra rådgivare som kan hjälpa dig med omvärldsanalys.

  3. Se över din personalstruktur. Är alla redo för de förändringar som kommer? Har de rätt kompetens utifrån de hot/möjligheter du ser?

  4. Utmana din affärsmodell, det vill säga hur du idag köper in, producerar, kommunicerar och tar betalt. Om du inte gör det nu kommer någon annan att göra det!

3 saker att se upp med:

  1. Att fortsätta att göra allt som du alltid gjort. Det är inte en hållbar strategi.

  2. Att i desperation ta till snabba, men kortsiktiga, lösningar. Det finns nog områden där det går, men teknikutvecklingen måste du förhålla dig till varje dag framöver.

  3. Att tänka att det berör inte din bransch. Det finns förmodligen många som just nu funderar på hur de kan effektivisera just din bransch. Agerar du inte kommer du inte att vara beredd när förändringen kommer.

6 nycklar till ökad försäljning

Har du en fråga om affärsutveckling? Ställ den här! 

PwC

PwC

PwC hjälper dagligen små och medelstora företag med revision och rådgivning. Genom Företagarbloggen vill vi dela med oss av kunskap och erfarenhet – vårt mål är att förenkla för dig att driva företag.

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

5 vanliga frågor om ersättning till styrelseledamot

Ersättning till ledamöter i bolagsstyrelser är en ständigt het fråga. Hur stort arvode ska ordförande ha jämfört med vanliga ledamöter och ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Tillväxtplaner? Se till att ha svar på de här frågorna först!

Du vill att företaget ska växa men när är rätt timing, på vilket sätt ska tillväxten ske och hur får du med dig alla på tåget? Vi går ...

Läs artikeln
Läs artikeln

5 vanliga frågor kring räkenskapsår

Vad ska man tänka på när man väljer räkenskapsår? Går det att förlänga eller förkorta och när måste inkomstdeklarationen lämnas in? Anders ...

Läs artikeln