Facebook är fortfarande den ohotade ettan för många företag – men det har blivit svårare att synas utan att betala. Så här lyckas du!
Facebook är den ohotade ettan när det gäller storleken på målgrupp, ”alla” finns här och nästan alla som är medlemmar på ett socialt nätverk är också medlemmar på Facebook. 68 procent av svenska internetanvändare använder Facebook och 47 procent dessutom varje dag. Men Facebook som kanal för marknadsföring har utvecklats alltmer mot ett traditionellt medium i takt med att företaget vill tjäna mer pengar på sina annonsörer. Idag är det därför svårare att förlita sig enbart på bra innehåll utan man kan även behöva köpa till exponering av innehållet för att få den effekt man önskar. Det handlar om att räckvidden för sidor generellt sett minskar och att fler företag och organisationer väljer att betala för att nå ut. Trots detta finns det några saker du kan göra som inte kostar pengar:
1. Gör inlägg om aktuella ämnen som dyker upp i Facebooks ”Trending”-tjänst. För att göra detta krävs det att du eller någon annan på ditt företag omvärldsbevakar regelbundet. Att reagera snabbt på händelser utifrån din synvinkel ger också ofta bra spridning genom delningar, likes och kommentarer.
2. Håll koll på konkurrenterna genom att använda ”Pages to watch”. Den här tjänsten kan du börja använda när ditt företag har 100 följare. Pages to watch ger dig insikt i vad dina konkurrenter gör och vad som funkar bäst.
3. Bilder före text – Facebook rankar bilder högre än textinlägg, och ta gärna en stor bild för bästa genomslag (optimal storlek är 800x600 pixlar).
4. Följ upp hur det går för dina inlägg för att förstå vad din målgrupp gillar och vad de inte är intresserade av.
Lämna en kommentar