4 sätt att bli en stjärna på Twitter

‹ Tillbaka till artiklarna

kvinna-twittrar

Twitter kan vara en svår kanal att ta sig an om du inte är van vid att kommunicera i sociala kanaler, men om du lyckas har ditt företag mycket att vinna. Så här gör du!  

Twitter är en spännande kanal eftersom den tillåter dig att delta i den aktuella debatten och fånga ämnen när de uppstår. De företag som lyckas på Twitter är oftast de som agerar som en person, till exempel svarar sina följare snabbt, är underhållande, bygger på aktuella ämnen och bjuder på nyheter. Det kan ta tid att bygga upp ett nätverk, men när du väl lyckats har du mycket att vinna. Intressant statistik att följa upp är retweets (när någon annan delar eller skickar vidare din tweet), favorites (när någon ger din tweet en stjärna, ungefär som en ”gilla” på Facebook, men det innebär också att användaren sparar den så att de kan läsa tweeten igen) och antal följare. I Sverige har Twitter en relativt ung målgrupp, framför allt är det personer i åldrarna 16-25 år som använder kanalen dagligen. Ungefär 19 procent av internetanvändarna i Sverige använder Twitter ibland och 6 procent dagligen.

4 sätt att bli en stjärna på Twitter

1. Använd bilder – liksom på Facebook är bilder prioriterade och dina bilder syns som en liten förhandsvisning i flödet vilket verkligen får just dina tweets att sticka ut.

2. Lägg till en uppmaning i dina tweets – det kan vara så enkelt som att skriva Klicka här så ökar antalet som faktiskt klickar på länken. De mest effektiva uppmaningarna på Twitter är enligt denna studie Ladda ned, Retweeta, Följ mig och Svara.

3. Skriv vid rätt tidpunkt – till exempel har undersökningar visat att publicering på helger får fler klick än på vardagar, och inlägg på eftermiddagarna blir mer lästa än de på morgonen.

4. Var gärna aktiv i diskussioner – på Twitter kan du kontakta vem som helst med en fråga eller hoppa in i trådar utan att känna dig dum. Det är ett av de mest relationsskapande nätverken om du verkligen ser till att vara aktiv.

Har du en fråga om affärsutveckling? Ställ den här! 
PwC

PwC

PwC hjälper dagligen små och medelstora företag med revision och rådgivning. Genom Företagarbloggen vill vi dela med oss av kunskap och erfarenhet – vårt mål är att förenkla för dig att driva företag.

Lämna en kommentar