3 steg mot färre fel i bokföringen

‹ Tillbaka till artiklarna

kvinna-vid-dator

BAS-kontoplanen är grunden i bokföring. Den är logiskt uppbyggd, men det är ändå lätt att bokföra på fel sätt. Här är några av de vanligaste felen – och svaret på hur du gör rätt. 

För en tid sedan skrev jag ett blogginlägg om hur du använder BAS-kontoplanens kontogrupper när du bokför. Även om BAS-kontoplanen är logisk och relativt enkelt uppställd gör många företagare fel när de ska in och sondera bland kontona. Här kommer min lista på de vanligaste felen – och hur du undviker dem.

  1. Du använder olika konton för samma kostnader
    Ett av de vanligaste felen bland företagare som bokför är att över tid använda olika konton för samma kostnader. Har du till exempel använt konto 6210 för telefonkostnader ska du fortsätta använda samma konto hela året och inte blanda in nya konton för telefonkostnader, som 6212, förutsatt att det inte är några nytt du vill följa upp specifikt. Kontrollera löpande att du använder rätt konton till rätt sak, annars kommer du att få lägga tid på att rätta i slutet av räkenskapsåret.
  1. Du bokför på första bästa konto
    När jag tittar igenom mina kunders bokföring kan jag se att de ofta bokför kostnader på första bästa konto. Det kan till exempel vara en bilkostnad: Tittar man igenom BAS-kontoplanen från toppen hittar man bil på konto 1240. Men detta är ett tillgångskonto som du alltså använder när du köpt in en bil, att bokföra alla löpande bilkostnader på det kontot blir alltså fel. Genom att lära dig kontoklasserna kan du snabbt hoppa ner i kontoplanen till kostnadskonton och där hitta kostnadskontot för just bilkostnader.
  1. Du blandar ihop ingående och utgående moms
    Moms är en knepig sak att bokföra, många blandar ihop ingående och utgående moms i bokföringen. Ingående moms använder du när du köpt in något och utgående moms när du sålt något och skickat iväg en faktura som någon ska betala in till ditt företag. Om du ständigt påminner dig själv om vilken moms som hör hemma var slipper du enkla fel och dyrbar rättning i efterhand.

För dig som använder BAS-kontoplanen finns böcker med hänvisningar kring hur du ska bokföra på de olika kontona. Det finns en bokföringsbok samt en bokslutsbok där du hittar matnyttig information som gör att du kan jobba mer effektivt och göra rätt direkt. Böckerna finns tillgängliga på bas.se digitalt. Ett annat bra stöd är Redovisa Rätt där jag främst vill rekommendera online-funktionen. Den fungerar smidigt för att hitta konton och vägleder dig i hur du ska bokföra.

Företagarbloggen

Företagarbloggen

Har du frågor om redovisning eller lönehantering? PwC har valt att sälja affärsområdet för dessa tjänster och istället fokusera på revision och affärsrådgivning.

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

5 vanliga frågor om ersättning till styrelseledamot

Ersättning till ledamöter i bolagsstyrelser är en ständigt het fråga. Hur stort arvode ska ordförande ha jämfört med vanliga ledamöter och ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Tillväxtplaner? Se till att ha svar på de här frågorna först!

Du vill att företaget ska växa men när är rätt timing, på vilket sätt ska tillväxten ske och hur får du med dig alla på tåget? Vi går ...

Läs artikeln
Läs artikeln

5 vanliga frågor kring räkenskapsår

Vad ska man tänka på när man väljer räkenskapsår? Går det att förlänga eller förkorta och när måste inkomstdeklarationen lämnas in? Anders ...

Läs artikeln