Slutet på kattrumpor? Lagrådet är kritiska till regeringens lagförslag
På kvällen den 27 oktober 2016 meddelade regeringen att de överlämnat en skrivelse till riksdagen som sätter punkt för de så kallade kattrumporna (överlåtelse av fastighet från fysisk person till aktiebolag genom gåva). Den 15 februari 2017 kom Lagrådet med synpunkter på regeringens lagrådsremiss som presenterades den 2 februari 2017. Här har vi sammanfattat några av Lagrådets synpunkter.
Lagrådets synpunkter:
Brister i beredningen
En del i lagrådsremissen som har fått kritik är regeringens uttalande om att kattrumpor resulterar i betydande skatteundandragande eftersom beskattning av en del av värdeökningen helt kan elimineras. Att utredningen enbart berör beskattningskonsekvenserna för överlåtaren och inte behandlar framtida skattekonsekvenser för förvärvaren nämns också.
Huvudregeln vid en gåva är att kontinuitetsprincipen tillämpas vilken innebär att förvärvaren inträder i överlåtarens skattemässiga situation. Detta innebär att en fastighetspaketering inte resulterar i några direkta skattekonsekvenser utan beskattningen skjuts upp i tiden till dess att förvärvaren avyttrar fastigheten eller att fastigheten förs ut ur bolagssektorn. Förfarandet innebär således inte några definitiva skattelättnader varför Lagrådet anser att regeringen bör förtydliga vad de avser med att viss värdeökning kan undgå beskattning genom en kattrumpa.
Lagrådet framhåller även viss kritik gällande avgränsningen av tillämpningsområdet för de nya reglerna. Av Skatteverkets utredning framgår att det skedde 246 fastighetpaketeringar genom kattrumpor mellan den 1 juni 2015 och 30 september 2016. Till antalet rör det sig således om ett begränsat antal transaktioner. Reglerna förväntas dock träffa en relativt vid krets. Exempelvis kommer reglerna träffa transaktioner mellan juridiska personer, överlåtelser av rent organisatoriska skäl och rena generationsskiften.
Ifrågasättande av stopplagstiftning
Vidare ifrågasätter Lagrådet regeringens beslut att införa en stopplagstiftning och varför ingripandet mot kattrumpor inte kunnat avvaktas till dess att utredningen avseende vissa frågor inom fastighets- och stämpelskatteområdet presenterats (senast den 31 mars 2017). Utredaren har bland annat fått i uppgift att särskilt kartlägga och analysera förekomsten av paketering av fastigheter som ett verktyg för skatteplanering, samt att analysera effekterna av en avsaknad av möjlighet till fastighetspaketering från ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Lagrådet presenterar även vissa synpunkter på föreslagen lagtext.
Kommentar
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Lagrådet framför ganska mycket kritik i sitt yttrande över lagrådsremissen och dess beredning. Det blir intressant att se om regeringen tar till sig av denna kritik vid utformandet av propositionen och om reglerna kommer att träda i kraft per den 1 augusti 2017 med retroaktiv verkan från och med den 28 oktober 2016.
Faktaruta
Ida Lejerdal och Andreas Stranne
Ida Lejerdal och Andreas Stranne arbetar som skatterådgivare för entreprenörer och deras bolag på PwC:s kontor i Stockholm respektive Göteborg.
Ida: 010-212 91 65,
ida.lejerdal@pwc.com
Andreas: 010-213 14 47,
andreas.stranne@se.pwc.com
Ida Lejerdal and Andreas Stranne works at PwC’s office in Stockholm and Gothenburg and specialises in tax-related issues concerning entrepreneurial companies and their owners.
Ida: +46 10 212 91 65,
ida.lejerdal@pwc.com
Andreas: +46 10 213 14 47,
andreas.stranne@se.pwc.com
Lämna en kommentar