Regeringen föreslår en sänkning av sjöfartsstödet från och med 2017
Ett förslag om sänkning av sjöfartsstödet har lämnats till EU-kommissionen för deras godkännande. Om ändringen går igenom kommer rederier få tillbaka 99 procent av inbetalda skatter och sociala avgifter, istället för tidigare 100 procent.
Bakgrund
Sjöfartsstödet är ett statligt stöd som lämnas till vissa rederier som har personer anställda för arbete ombord på svenskregistrerade fartyg. Stödet har lämnats genom att arbetsgivaren har fått en återbetalning som motsvarar arbetsgivaravgifterna och skatteavdraget på de anställdas sjöinkomster. Sjöfartsstödet är således en viktig komponent för sänkta personalkostnader hos många rederier.
Förslaget som nu lämnas till EU-kommissionen innebär att rederierna får en återbetalning på 99 procent av skatten och de sociala avgifterna istället för 100 procent.
Bakgrunden till förslaget är införandet av det svenska tonnageskattesystemet, som beräknas leda till minskade skatteintäkter om cirka 45 miljoner kronor. Ändringen föreslås gälla från och med 2017 samtidigt som anslaget till sjöfartsstödet minskas med 20 miljoner kronor från samma år.
Eftersom sjöfartsstödet är ett statligt stöd måste ändringen godkännas av EU-kommissionen innan regeringen kan fatta beslut om ändring i den aktuella förordningen.
Kommentar
Den 20 oktober i år infördes ett svenskt tonnagebeskattningssystem. För mer information om det svenska tonnageskattesystemet hänvisas till tidigare blogginlägg. I den statliga utredningen som föregick lagförslaget om svensk tonnagebeskattning föreslogs att systemet delvis skulle finansieras genom en minskning av dagens sjöfartsstöd. Minskningen föreslogs till cirka två procent. Den ändring av sjöfartsstödet som nu lämnats till EU-kommissionen för godkännande ligger alltså väl i linje med vad utredningen förespråkade, även om sänkningen enbart är en procent.
Att det svenska tonnageskattesystemet delvis finansieras genom en minskning av sjöfartsstödet har, som vi tidigare nämnt, fått en del kritik. Även vissa experter i utredningen reserverade sig mot den lösningen med motiveringen att det till största delen skulle bli rederier som inte är kvalificerade att tonnagebeskattas som får finansiera tonnageskattesystemets kostnader.
Det återstår nu att se om kommissionen godkänner sänkningen.
Rebecka Fröjd & Ulrika Lundh Eriksson
Rebecka Fröjd och Ulrika Lundh Eriksson arbetar på PwC:s kontor i Göteborg med nationell och internationell företagsbeskattning med särskild inriktning mot transport, logistik och shipping.
Rebecka: 010-212 92 49,
rebecka.froejd@pwc.com
Ulrika: 010-213 14 17,
ulrika.lundh.eriksson@pwc.com
Lämna en kommentar