PwC – skattefrågor inför valet: Partiernas syn på miljöskatter
‹ Tillbaka till artiklarna
När det gäller miljöskatterna finns det tydliga skillnader i partiernas förslag. Bland annat vill de rödgröna partierna införa en kilometerskatt, även kallad slitageavgift eller lastbilsskatt. Något övriga partier motsätter sig.
Socialdemokraterna
Socialdemokraterna överväger en kilometerskatt för tunga fordon, i vilken en reducering för miljöfordon prioriteras. Socialdemokraterna kallar skatten för slitageavgift medan Miljöpartiet kallar den för lastbilsskatt. Endast Vänsterpartiet kallar den fortfarande för kilometerskatt. Socialdemokraterna föreslår att slitageavgiften ska vara differentierad efter bland annat vilken Euroklass lastbilen har. En nyare lastbil med högre Euroklass får lägre avgift, liksom lastbilar, med hybriddrift eller alternativa bränslen samt med tre axlar. Skatten uppges innebära 4 miljarder per år i intäkter.
Partiet föreslår även en omfattande miljöbilsbonus. Bonusen ska ges i flera steg och storleken kommer att avgöras av klimatförbättringen. Bilar som klarar miljöbilsgränsen får en bonus på mellan 5 000 och 40 000 kronor beroende på hur låga utsläppen är. Miljöbilsbonusen finansieras genom att en avgift mellan 2 000 och 15 000 kronor införs på nya bilar som inte klarar miljöbilskraven. Äldre bilar berörs inte av avgiften.
Partiet har inga förslag på höjd bensinskatt och säger nej till en flygskatt.
Vänsterpartiet
Vänsterpartiet har ett förslag på en kilometerskatt (se ovan) och en flygskatt.
Miljöpartiet
Miljöpartiet föreslår en skatt på lastbilstrafik (se ovan) och en flygskatt. Enligt partiets förslag skulle en flygbiljett inom EU bli 110 kronor dyrare, och utanför EU kosta 270 kronor mer än i dag. Flygskatten anges innebära 3,5 miljarder kronor i skatteintäkter till staten.
Miljöpartiet vill även höja skatten på koldioxid, kärnkraft och flygtrafik. Partiet vill samtidigt sänka skatten för mer miljövänliga bilar. Förslaget om höjning av bensinskatten uppges motsvara en kostnad för genomsnittsbilisten med 100 kronor per månad.
Vidare föreslår Miljöpartiet att några mindre miljöskatter justeras upp samt att Sverige ska ha ett prisgolv på utsläppsrätter.
Alliansen
Alliansen föreslår att all HVO, så kallad förnybar diesel, ska skattebefrias. För närvarande får HVO bara skattebefrias upp till en låginblandning om 15 procent i diesel. De föreslår även en höjning av fordonsskatten från årsskiftet. Förslaget innebär att fordonsskatten för de flesta fordonsägare kommer att öka med mellan 100 och 800 kronor per år. Den högre fordonsskatten beräknas öka skatteintäkterna med 1,49 miljarder kronor år 2015.
Alliansen har under valrörelsen uttalat att miljöstyrningen bör förstärkas genom en höjning av beskattningen för personbilar och fordon som har särskilt stora utsläpp av växthusgaser.
Från och med den 1 januari 2016 föreslår Alliansen en höjning av trängselskatten. Förslagen om ändrade trängselskatter beräknas totalt öka skatteintäkterna med ca 640 miljoner kr per år, varav införandet av skatt på Essingeleden ökar intäkterna med 326 miljoner kronor. Dessutom föreslår regeringen att utländska fordon ska betala trängselskatt.
Alliansen föreslår vidare att ytterligare miljöskatter, såsom kemikalieskatt och skatt på fluorerande växthusgaser, bör införas. Den kväveoxidsavgift som finns nu föreslår man ska omvandlas till en skatt. Kväveoxidavgiften för 2012 uppgick till 673 miljoner kronor.
Sverigedemokraterna
Sverigedemokraterna vill genom skatt begränsa kemikalier som ftalater, bromerade flamskyddsmedel, högfluorerade ämnen, kvicksilver, kreosot och kadmium i handelsgödsel.
Feministiskt initiativ
Feministiskt initiativ vill höja miljöskatterna och räknar med ökade inkomster på 17 miljarder kronor från koldioxidskatt och flygskatt samt skatt på lastbilstransporter. Partiet föreslår även en skatt på den klimat- och miljöbelastning som kött medför. Ett räkneexempel med en köttskatt på 10 kronor per kilo visar att skatteintäkterna kan öka med 3,9 miljarder kronor. Feministiskt initiativ vill även se över skärpningar av de befintliga miljöskatterna på energi, drivmedel, svavel, fordon och vägtullar. Partiet är även öppet för att utreda ytterligare miljöskatter.
Kommentar
Skatterna i förslagen har en styrande karaktär. Flertalet förslag är dock på ett tidigt stadium och inte särskilt preciserade i sin utformning. Regeringen har under nuvarande mandatperiod presenterat förslag på kvotplikt för låginblandat biobränsle i bensin och diesel samt skattelättnader för så kallad mikroproduktion av el vilka har fått dras tillbaka eftersom ett godkännande av EU inte kunnat uppnås. Bland annat har det funnits svårigheter ur ett statsstödsperspektiv för att erhålla ett godkännande. Generellt är det viktigt att EU-aspekter övervägs vid införandet av punktskatter som innebär att vissa branscher gynnas eller missgynnas. När det gäller förslag om skatt på kemikalier etcetera brukar svårigheten ligga i att avgränsa vad som ska beskattas.
Vad gäller en kilometerskatt på tunga fordon så har bland annat Danmark försökt att införa en sådan skatt, men avbrutit försöket då det blev för dyrt och tekniskt komplicerat.
PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom revision och rådgivning med 2 700 medarbetare runt om i landet – vi finns där du finns! Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör.
Lämna en kommentar