Brexit – en uppdatering
Den 31 oktober är datumet då Storbritannien ser ut att lämna EU. Det avtal för utträdet ur EU som förhandlades fram mellan Storbritannien och EU accepterades inte av parlamentet i Storbritannien. Under sommaren har Theresa May avgått och Storbritannien har fått en ny premiärminister i Boris Johnson. Boris Johnson är en av de tydligaste förespråkarna för Brexit. På det inrikespolitiska området pågår inom Storbritannien dock en maktkamp och det finns en överhängande risk för en misstroendeförklaring mot Boris Johnson i syfte att förhindra en hård Brexit.
Risken för avtalslös Brexit den 31 oktober är därmed överhängande. Läget mellan Storbritannien och EU är låst och inga nya förhandlingar mellan parterna är planerade för tillfället. EU anser att det utträdesavtal som förhandlats fram ska gälla och inte omförhandlas medan Storbritannien inte accepterar det föreslagna avtalet.
En avtalslös Brexit innebär att gränsen till Storbritannien stängs över en natt vilket kommer att påverka rörligheten av varor och tjänster till och från Storbritannien. Det är därför hög tid för dig som gör affärer med Storbritannien att förbereda sig för Brexit.
Webbinarium om Brexit den 27 augusti 2019
Tisdagen den 27 augusti klockan 16:00-17:00 (CET) kommer skattespecialister från
PwC i Belgien, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien att hålla ett
webbinarium kring det senaste inom Brexit och dela med sig av praktiska insikter
både från EU och Storbritanniens perspektiv.
Som vi nämnt i tidigare artiklar här på Tax matters så finns det ett antal övergripande frågeställningar som bör behandlas i syfte att förbereda sig på en hård Brexit. Exempel på sådana frågeställningar följer nedan:
- Import/export – vem har ansvar för att att sköta hanteringen? Ni eller er affärspartner i Storbritannien? Kan ert affärssystem få fram all nödvändig information för att fullgöra import/exportformaliteter?
- Leveranser – kan era affärspartners utföra leveranser efter Brexit i enlighet med överenskomna tidplaner? Brexit kommer att innebära att varorna måste passera tullen och gå igenom ett tullförfarande, vilket kommer att ta tid.
- Beredskapslager – behöver ni eller er affärspartner ett beredskapslager för att minimera eventuella problem med produkttillgänglighet?
- Economic Operator Registration and Identification – har er affärspartner ett EORI-nummer? Detta är nödvändigt för att skicka produkter mellan Storbritannien och EU efter Brexit.
- Ursprungsintyg - har ni undersökt om förutsättningarna för att utfärda ursprungsintyg förändras efter Brexit? Om ni exempelvis exporterar varor med insatsvaror från Storbritannien kan det innebära att det inte längre är möjligt att utfärda ursprungsintyg när varan sedan exporteras från Sverige till ett land utanför EU.
Oavsett om det blir en avtalslös Brexit eller om EU och Storbritannien kommer överens så är vår rekommendation att ni som bedriver handel med Storbritannien förbereder er för en situation där Storbritannien inte längre är medlem i EU. Mer information hittar du på vår Brexit-sida.
Sara Lörenskog och Johan Wahlgren
Sara: 010-213 35 56, sara.lorenskog@pwc.com
Johan: 010-212 40 90, johan.wahlgren@pwc.com
Sara: +46 10 213 35 56, sara.lorenskog@pwc.com
Johan: +46 10 212 40 90, johan.wahlgren@pwc.com
Lämna en kommentar