Träningskläder på språng – så lyckades 2XU erövra den svenska marknaden

‹ Tillbaka till artiklarna
Mustafa_Mohamed_2xu.jpgLöparen Mustafa Muhamed är en av 2Xu:s ambassadörer. Foto: Mikael Grenmarker. 

Ted Ås är gymnasieläraren och triathleten som tog tjänstledigt för att börja sälja kompressionskläder. 2XU har ökat sin omsättning med över 100 miljoner på fyra år. Så här har de lyckats!

När jag möter Ted Ås har han precis tagit en löptur från flygplatsen, självklart i kompressionskläder. Om man ändå ska springa, varför inte mellan möten? I dag är han en framgångsrik entreprenör, en resa som startade 2011 då han tog tjänstledigt från jobbet som lärare för att satsa helt på att sälja så kallade kompressionskläder, en typ av träningskläder som ger mer stöd till trötta muskler än vanliga funktionskläder. Av Svein Andersen från Norge, som med sitt bolag Enjoy Sport hade fått distributionen av 2XU i Norden, fick Ted frågan  om han var intresserad av att introducera 2XU i Sverige. Från början var det meningen att det skulle bli med en liten smygstart, men när Ted teamade upp med sin gode vän Timo Airikka, bildade de Enjoy Sport Sverige AB tillsammans med norrmännen och satsade fullt ut.

– Det visade sig att vi var tvungna att gasa för fullt för att lyckas. Vår vision var att om tre år, när man pratar om kompressionskläder ska man prata om 2XU, säger Ted Ås. 

ted-ahs-2xu.jpgTed Ås, gymnasieläraren och triathleten som introducerade 2XU i Sverige. 

Att gasa för fullt från början visade sig vara ett lyckat koncept. Bolaget har gått från en omsättning på 4 miljoner 2011 till 119 miljoner 2014!

Hur lyckades ni nå en sådan fantastisk utveckling?

– Bakom framgången ligger mycket hårt jobb. Vi besöker många event och butiker, blivande återförsäljare men även befintliga. Vi utbildar personalen om våra produkter, material och vad kompression verkligen är. Vi gör det för att de ska känna sig trygga i att sälja våra produkter. Genom att få butikerna att inse att de kommer sälja mer genom att ha speciella kompressionsavdelningar i butikerna istället för att blanda kompression med ”vanliga” träningskläder blir konsumenten vägledd och hittar rätt i det stora utbudet av träningskläder.

Hur tar man en existerande produkt/varumärke och lanserar det framgångsrikt här på hemmaplan?

– För att lyckas i Sverige har vi jobbat på ett litet annorlunda sätt med lager och återförsäljare. Genom att själva hålla ett stort lager kan vi erbjuda återförsäljare många, snabba och mindre beställningar under året istället för att jobba enligt säsonger med stora ordrar och långa ledtider. Detta gör att vi tar en stor risk men det har även varit en nyckel till framgång.

Hur ser du på framtiden och branschen? Vilka möjligheter och hot finns? 

– För några år sedan fanns knappt kompressionsbranschen och sedan har det gått snabbt.  2XU har varit med och etablerat en ny marknad där alla stora märken nu vill göra kompression. Detta ser jag som positivt då det får hela att segmentet att växa. Fler och fler vill ha den känslan som kompression ger. 2XU vill vara med och leda utvecklingen och vara materialmässigt längst fram. Nyligen har 2XU släppt en modell av kompressionstajts för gravida kvinnor vilket jag tycker är ett tydligt tecken på att de vill och är med i utvecklingen av nya produkter.

3 tips till entreprenörer som vill lyckas

  • Jobba hårt dygnet runt och gå en extra meter varje gång. Gör extra besök hos återförsäljare och håll hela tiden kontakten.
  • Möt människor och skapa kontakter – besök events.
  • Tänk nytt och fräscht. Kan vi göra på ett nytt sätt som ingen har testat tidigare?
Fakta/2XU

2XU startades 2005 i Melbourne, Australien och är ett sportmärke som fokuserar på prestation genom kompressionskläder. 2011 lanserade Ted Ås och Timo Airikka märket i Sverige via bolaget Enjoy Sport Sverige AB.

Så tänker en framgångsrik entreprenör

PwC

PwC

PwC hjälper dagligen små och medelstora företag med revision och rådgivning. Genom Företagarbloggen vill vi dela med oss av kunskap och erfarenhet – vårt mål är att förenkla för dig att driva företag.

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

5 vanliga frågor kring räkenskapsår

Vad ska man tänka på när man väljer räkenskapsår? Går det att förlänga eller förkorta och när måste inkomstdeklarationen lämnas in? Anders ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Aktieägaravtal – så undviker ni onödiga konflikter

Är du delägare i ett aktiebolag? Då är det viktigt att ni som ägare tillsammans tar ställning till hur företaget ska styras och ägas och ...

Läs artikeln
Läs artikeln

4 fokusområden för ett styrelsearbete i världsklass

Hur får du en styrelse som faktiskt bidrar till företagets framgång och skapar värde för ägarna? Lena Hasselborn, styrelsecoach på PwC ger ...

Läs artikeln