Företagare – jobba med förtroende och bli framgångsrik
Inget företag kan strunta i att jobba med förtroendefrågor idag – men du som driver ett mindre företag kanske har svårt att veta var du ska börja. Här ger jag dig mina bästa tips.
Ditt företag måste ha ett förtroendekapital för att överleva i dagens hårdnande globala företagarklimat. Det kanske kan låta självklart, ja till och med enkelt, men jag skulle vilja hävda att det i verkligheten är precis tvärtom. Att förstärka förtroendekapitalet är den del av företagandet som för många känns mest utmanande och svår. Faktum är att många företagare inte ens har börjat tänka i termer som förtroendeskapande eller förtroendekapital ännu. Kanske för att det upplevs som luddigt, eller för att det är svårt att se sig själv ur ett utifrånperspektiv. En ekonomisk kalkyl är enkel att sätta fingret på, du kan se var hålen finns och täppa igen med konkreta åtgärder. Förtroende tar däremot lång tid att bygga upp och du behöver se över hela din verksamhet för att inte missa viktiga aspekter. Du kan jobba med trovärdighet på många sätt, men missar du en viktig fråga för just ditt företag kan ditt förtroendekapital snabbt raseras genom förbannade kunder och intressenter som drar öronen åt sig. Därför är det så oerhört viktigt att du gör en analys av just ditt företag, snarare än att titta på hur andra gör. Med en konkret plan och tydliga mål kring kommer du långt. Här är mina tips på hur du kommer igång:
- Börja med att jobba internt med den egna verksamheten och personalen – här börjar allt arbete kring förtroende och hållbarhet. Håll en workshop där ni går igenom vilken er affär eller kärnverksamhet är. Hur producerar vi? Var producerar vi? Hur kommunicerar vi med våra kunder? är viktiga frågor som alla kan vara med att diskutera kring.
- Jobba aktivt med att få dina medarbetare att bli positiva ambassadörer för varumärket – du kan aldrig vinna marknadens förtroende om inte dina anställda tror på verksamheten.
- Se över hela din leverantörskedja och producentledet. Du kan inte längre skylla på att du inte vet hur produktionsvillkor ser ut – idag kräver kunderna att företagen har koll på alla som de samarbetar med.
- Öka transparensen och därigenom förtroendet. Det här handlar mycket om att använda modern teknik och kommunikation till sin fördel – satsa pengar på en modern digital närvaro genom en hemsida som signalerar tydlighet och förtroende, kommunicera via blogg och sociala medier på ett strukturerat sätt även om du driver ett litet företag. Svara alltid på obekväma inlägg i sociala medier – det vinner du på i längden. En stor del av ditt förtroendekapital finns på internet!
- Ta in extern hjälp i frågor som du inte behärskar snarare än att gissa. Driver du ett mindre företag har du inte all tid i världen, du måste ta snabba beslut. Ett rådgivningsföretag hjälper mindre företag att hålla koll på omvärlden och hänga med i utvecklingen.
PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom revision och rådgivning med 2 700 medarbetare runt om i landet – vi finns där du finns! Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör.
Lämna en kommentar