Annonsera på Instagram – så når du framgång

‹ Tillbaka till artiklarna

kvinna_instagram

Nu kan du som driver företag snart annonsera på Instagram. Frågan är bara: Hur ska du göra att lyckas med något som inget svenskt företag har testat ännu? Här får du mina tips.

Snart öppnas möjligheten för svenska företag att annonsera på bild/film-delningstjänsten Instagram, något som redan varit en realitet i åtta av världens största marknader, till exempel USA, Storbritannien, Japan, Tyskland och Brasilien under en tid. På Instagrams egen blogg bekräftade man nyligen svaret på frågan: När får fler länder ta del av kakan? Den 30 september rullas annonsering för Instagram ut i ytterligare 30 länder, bland annat Sverige och de andra nordiska länderna. Frågan är nu – hur ska de svenska användarna ta emot nyheten? Instagram har varit en reklamfri zon ända sedan lanseringen i oktober 2010.

Instagram en utmaning

Instagram är en relativt stängd plattform, användaren har inte på samma sätt som på Facebook möjlighet att se vad andra tycker och gör, och man har inte kunnat dela andras material. För marknadsförare och företagare är detta en utmaning – du har inte haft någon möjlighet att få ut ditt budskap förutom till dem som följer ditt konto. Samtidigt har du en unik möjlighet att bygga en relation med de användare du faktiskt får kontakt med. Som alltid är nyckeln: Tänk kvalitet i det du gör, inte kvantitet. Med den nya möjligheten till annonsering kan du i princip fortsätta att publicera samma innehåll du hittills gjort, kanske fina bilder på soffor i en inspirerande miljö eller aptitretande bakverk, beroende på din verksamhet, men du kan betala för att fler ska se bilderna. För användaren dyker din bild eller film upp i flödet, men det är klart markerad som ”sponsored”.

Var beredd på protester

Varje gång möjligheterna för företag att betala sig till synlighet har utökats på sociala plattformar har det blivit protester bland användarna. Detta hände för Facebook (som också äger Instagram), och kommer definitivt att hända även här. Dels har plattformen varit fri från reklam så länge, och dels används Instagram främst via mobilappen, vilket gör att en annons tar stor plats i användarens synfält. Mitt råd till dig som använder Instagram för ditt företag, och som vill testa att betala för annonser, att vara noga med att verkligen satsa på ett innehåll som inte har ett alltför tydligt reklambudskap. Ge användarna innehåll de vill ha och blir inspirerade av så kommer de förhoppningsvis att börja följa ditt företag. Glöm heller inte att lägga in länkar till ditt företags hemsida eller webshop i din bio, den beskrivande texten i din Instagram-profil, så ger du användaren en chans att interagera med dina produkter om de blir intresserade.

Se negativa kommentarer som positiva

När du annonserar bör du vara beredd på att få kommentarer från användare som inte vill ha ditt företag i sitt flöde, något som flera av de stora amerikanska företag som agerat testkaniner för annonseringen fått uppleva. Ta fram en strategi för vad du ska svara när kritiken kommer, och se till att vara snabb med din respons. Se även negativa kommentarer som positiva, eftersom de ger dig möjlighet att visa ditt engagemang. Erfarenheten (från Facebooks annonspremiär) visar att Instagram-användarna förmodligen kommer att vänja sig vid annonsering, men alla bör vara beredda på en normaliseringsprocess som kommer att pågå under en tid. 

4 steg till framgång via Linkedin

Har du en fråga om affärsutveckling? Ställ den här! 

PwC

PwC

PwC hjälper dagligen små och medelstora företag med revision och rådgivning. Genom Företagarbloggen vill vi dela med oss av kunskap och erfarenhet – vårt mål är att förenkla för dig att driva företag.

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Sociala medier för företag - det här vill du veta

Slåss du också om följare och utrymme i de sociala kanalerna? Att synas i sociala nätverk är viktigt men måste man synas överallt och hela ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Så blir företagets syfte din viktigaste tillgång

Familjeföretag som är byggda kring starka värderingar och med ett tydligt syfte har stora konkurrensfördelar i föränderliga tider. Det ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Få koll på dina affärsrelationer och öka försäljningen!

Hanna Singh arbetar på PwC:s kontor i Kristianstad som rådgivare och auktoriserad revisor och ser försäljningsdelen av sitt arbete ...

Läs artikeln