6 tips på hur din ledningsgrupp kan få tid för att jobba med strategi

‹ Tillbaka till artiklarna

ledningsgrupp.jpg

Detaljfrågor och ad hoc-beslut kommer ofta i vägen för strategiarbete, det säger medlemmar i Sveriges ledningsgrupper i min undersökning. Varför blir det så – och vad kan du göra för att bättre hinna tänka långsiktigt?

Att inte hinna lyfta huvudet och titta framåt är förstås något som straffar sig i längden – utan strategi kan ditt företag inte utvecklas. När jag genomförde min undersökning om ledningsgrupper på Linkedin ville jag ta reda på hur svenska ledningsgrupper mår.

Endast 43 procent anser att ledningsgruppen orkar med att få strategisk höjd i dialogen. 29 procent säger sig få det delvis men hela 28 procent tycker inte att ledningsgruppen får till någon vidare strategiskt höjd. Som skäl till detta anger några av dem att de fastnar i följande:

  • Personalfrågor och andra känsliga frågor
  • Detaljer och daglig verksamhet istället för strategifrågor
  • Många ad-hoc beslut, det vill säga man hinner inte med de långsiktiga frågorna
  • Motsättningar i gruppen
  • Vardagen tar över
  • För spretigt och för många bollar igång samtidigt

effektiv-ledningsgrupp-x-3-diagram_NY.png

Se över rollerna i ledningsgruppen

Kanske hänger dessa frågor ihop med att ägare och styrelse inte varit tillräckligt tydliga i förväntan på ledningsgruppen. Även om de varit tydliga så kanske det kan vara så att ledningsgruppen själva inte har satt organisationen runt sig på ett bra sätt. Mitt råd är att se över de roller som ni själva har och de som finns runt ledningsgruppen. Kanske finns bra sätt för andra personer att avrapportera in olösta driftfrågor för beslut till ledningsgruppen, medan förberedelser och analys ligger utanför. Beroende på hur ni organiserat er så kanske linjen med mellanchefer behöver få förtydligat vilka mandat de har, så att du och din ledningsgrupp kan agera med högre strategiskt höjd när ni väl träffas.

6 tips på hur ni hinner jobba mer med strategi

  • Se över roller i bolaget, är det tydligt vem som gör vad och hur det ska göras?
  • Avsätt rimlig för tid på agendan för framåtriktad strategisk dialog.
  • Stäng driftfrågor direkt och var tydliga med att om de inte fanns med i agendan så får hanteras av den mest lämpade personen till nästa möte med avrapportering av vad som gjorts.
  • Håll er till en kort och återkommande agenda för att snabbt känna igen er i frågorna och att ni samtidigt kan fördjupa er i några utvalda fokusområden istället för att stressa igenom många.
  • Genomför ledningsmöten i annan lokal än er egen för att få ny energi och slippa bli störda i ert arbete.
  • Lägg bort mobilen under mötet, avsätt tid för mobilpaus, mobilen är bra, men inte under mötet.
Missa inte att läsa del 1 av min undersökning om hur landets ledningsgrupper upplever sitt arbete: Så blir din ledningsgrupp mer effektiv.

Har du en fråga om affärsutveckling? Ställ den här! 

PwC

PwC

PwC hjälper dagligen små och medelstora företag med revision och rådgivning. Genom Företagarbloggen vill vi dela med oss av kunskap och erfarenhet – vårt mål är att förenkla för dig att driva företag.

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Aktieägaravtal – så undviker ni onödiga konflikter

Är du delägare i ett aktiebolag? Då är det viktigt att ni som ägare tillsammans tar ställning till hur företaget ska styras och ägas och ...

Läs artikeln
Läs artikeln

De här 8 teknologierna kommer transformera er organisation

Teknologin utvecklas i rasande fart och allt fler företagsledare inser att digitalisering spelar en nyckelroll i företagets övergripande ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Så lyckas du som världsförbättrande entreprenör

Vi ser allt fler växande företag med en tydlig vilja att lösa utmaningar i världen genom sina affärsidéer. Men vad krävs av ett företag för ...

Läs artikeln