5 saker att tänka på när du väljer bokföringsprogram
Sliter du dig i håret av frustration när du ska bokföra? Förenkla din tillvaro genom att välja rätt bokföringsprogram istället – gå igenom den här checklistan innan du bestämmer dig för köp.
1. Online
Se till att välja ett bokföringsprogram som finns online. Fördelarna är många: Du kommer åt din bokföring var som helst, dessutom sker backup och säkerhetskopiering automatiskt.
Läs också: Vad är skillnaden mellan bokföring och redovisning?
2. Bra support
Du kommer förr eller senare att köra fast och behöva hjälp, det gör nämligen alla. Då är det viktigt att det både finns en lättnavigerad hjälpguide men även en support du kan ta hjälp av. Till många program finns också instruktionsfilmer kopplade, de är lätta att förstå och hjälper dig att komma in i alla funktioner.
Läs också: 3 steg mot färre fel i bokföringen
3. Enkelt och lättnavigerat
Välj ett program du upplever som enkelt, gå in och klicka dig runt i en demoversion innan du köper. Företaget som säljer programmet säger såklart att det är enkelt – men det är inte säkert att det passar just dig!
Läs också: 4 krångliga ord i bokföringen – och förklaringen
4. Utbyggbart
Många program går att bygga på med ytterligare moduler. Du startar litet men vill snart anställa, starta en webshop, behöver stöd för CRM och så vidare. Se till att du kan växa och bygga på programmet med de moduler som finns i din affärsplan. Använder du andra system som du vill kunna migrera data ifrån, till ditt redovisningsprogram, bör du se över att systemen går att koppla ihop. Annars åker du på att överföra manuellt.
Läs också: 3 anledningar att bokföra digitalt
5. Koppla till banken
Genom att se till att du både kan skicka betalningsfiler till banken samt ta emot inbetalningsfiler så kan du spara väldigt mycket tid.
Företagarbloggen
Har du frågor om redovisning eller lönehantering? PwC har valt att sälja affärsområdet för dessa tjänster och istället fokusera på revision och affärsrådgivning.
Lämna en kommentar