Det råder delade meningar om hur Kinas ekonomi kommer att utvecklas, enligt såväl kinesiska som internationella bedömare. Till exempel förväntas retail-försäljningen växa med enbart 12.4% enligt kinesisk media - en hög tillväxttakt men under målet på 14.5%. Samtidigt visar t.ex. analysföretaget Nielsens marknadsundersökningar på att consumer confidence i Kina är högre än förra året, trots varningar om en inbromsning i ekonomin. Vissa bankanalytiker tittar dock på en annan marknad – Taiwan.
Taiwans BNP är enbart ca 5% av Kinas, men dess exportstatistik är ändå högst relevant – ca hälften av taiwanesisk export är egentligen varor producerade på fastlandet, och därmed även inkluderad i statistiken därifrån. Historiskt sett har Taiwans konjunktursvängningar legat ca 2 månader före fastlandet, och de senaste siffrorna tyder på att exporten är på väg att återhämta sig. Ekonomer tror även att den ekonomiska återhämtningen i väst nu börjar påverka asiatiska länder i högre grad än tidigare under året.
Kommentarer