Alibaba meddelade idag att de köper 35% av Intime för 1.5 miljarder RMB (ungefär 1.6 miljarder SEK), en kinesisk koncern listad i Hong Kong som driver ett 30-tal shoppingcenter, främst i Zhejiang- och Hubei-provinserna.
Bolagen bildar ett joint venture, där Alibaba kommer att kontrollera 80% och Intime resten. Tillsammans kommer de att driva initiativ inom online-to-offline, dvs. kombinationen av Alibabas e-commerce-kunskap och teknologi med Intime’s fysiska varuhus och shoppingcenter. Alibaba’s Tmall.com, som är den dominerande tredjepartsplattformen för online-butiker i Kina, kommer t.ex. att erbjuda Intime’s offline-produkter också, och Intime’s kunder kommer att kunna använda Alipay, Alibaba’s mobile wallet-service, för betalning i butiker.
”Vi ser betydande möjligheter att utöka vår e-handelplattform till fysiska köpställen genom att utveckla en mer engagerande och digital shopping-upplevelse”, säger Daniel Zhang, Alibaba’s COO i ett uttalande.
Kommentarer